De tijdrit.....een vak apart

  • Geplaatst op
  • Door Fusion BeNeLux
  • 0
De tijdrit.....een vak apart

Zaterdag 31 maart, de tijdrit in Almere.

Elk jaar doe ik hier aan mee en elke keer kom ik weer tot de conclusie dat tijdrijden echt een vak apart is! Ik vind het bijzonder moeilijk om hard te rijden zonder ervoor gezwommen te hebben. Natuurlijk probeer ik me goed op te warmen en doe ik een paar intensieve blokken op de rollen, maar om te weten wat echt bij je past moet je het gewoon vaker doen!

Ik ben 4 dagen geleden teruggekomen van een trainingskamp, dus dan is het altijd even de vraag hoe de benen voelen na deze dagen. Of je hebt super benen of je hebt het niet ;)


Ik wilde in ieder geval harder trappen dan vorig jaar en dat zou zeker moeten lukken, aangezien ik veel meer watts kan trappen dan vorig jaar en de omstandigheden ook beter zijn. Toch zijn er een aantal dingen anders dan vorig jaar. Ik rij op een andere fiets (BMC Timemachine, ik rij met een andere positie, en ik heb een ander pak aan! Dat lijkt allemaal niet zoveel uit te maken maar bij tijdrijden gaat het om de details! Ik heb zelfs twee dagen voor de wedstrijd nog wat aan mijn fiets aangepast (dat moet je nooit doen) dus helemaal zeker van mijn zaak was ik niet.


Ik heb de heren van Fusion gevraagd of ze mijn trisuit konden opsturen zodat ik daarin kon racen, maar de heren hadden een veel beter idee! Er is net een nieuwe Fusion Sli Road Race Suit uitgekomen en zij vonden het een nog beter plan om daar in te gaan racen (top sponsor). Natuurlijk heb ik het Road Race Suit allang zien hangen bij Fusion tijdens de FusionTEAMnl dag en het zag er ontzettend snel uit!


Het is een heel fijn pak. Het is geen trisuit en het is ook geen tijdrit pak, maar wel een fietsbroek en fietsshirt aan elkaar vast, behalve aan de voorzijde! Het grootste voordeel ervan is dat het een zeer comfortabel pak is, want er zijn geen banden aanwezig! Normaal gesproken zitten die banden aan je fietsbroek vast en trekt het aan je schouders. Nu had ik daar geen belemmering van.


Tegenwoordig zie je ze er in het Pro-peloton ook veel mee rijden. Ik vind het een fijn pak om aan te hebben. Het zit lang niet zo strak als een echt tijdrit pak. Het zit net even wat mooier en aerodynamischer dan een losse fietsbroek en een fiets shirt.

Het warmfietsen ging gemakkelijk omdat het pak een full zipper (dus het bovenstuk kan helemaal los) heeft en een binnenbroekje die je makkelijk even open of dicht kunt doen, omdat het allemaal zeer elastisch is.


En wat keken die mannen in die te strakke tijdritpakken jaloers toen ze alles weer moesten uit trekken om toch nog even dat laatste plasje te doen ;) en ik kon mijn mooie pak gewoon aanhouden tijdens deze onderbreking, want het pak zit alleen aan de achterkant aan elkaar verbonden!



Mijn warming up:

5' easy
5' build van 250w naar 450w
3' easy
5' build van 250w naar 450w
3x30" +550w sprint p1'
3' easy


Dat leek me wel voldoende!

Goed de race, ik hoopte om ongeveer 30 watt meer te kunnen trappen dan vorig jaar. Dit heb ik gebaseerd op de trainingen en 20' testjes, maar ik kwam er bij de warming up al achter dat ik niet zo goed ben hersteld van het trainingskamp. Als je de benen niet hebt dan verzuren je benen. Als je moe bent krijg je de hartslag niet omhoog. Dat laatste was het geval. Op zich maakte dit voor mij niet zo heel veel uit, omdat deze race een goede test voor mij was met name voor de positie en het materiaal.


Ik ben als tweede van mijn blok gestart en was goed weg! Degene die voor mij startte had ik al snel te pakken. De persoon die na mij startte had mij al snel in het vizier en dat is mentaal niet lekker als je na 3 minuten al wordt ingehaald, maar ik herken deze persoon en weet dat het een hele goede tijdrijder is en ook dat hij waarschijnlijk gaat winnen! Vandaag was dit ook zeker het geval!


Nu was de situatie zo dat ik hem de hele tijd zag rijden. Hij liep steeds ietsje verder uit maar toch heb ik mij eraan kunnen optrekken, ook al is het gat zo´n 200 tot 300 meter. 


Ondanks de vermoeidheid toch proberen een zo hoog mogelijk wattage te halen en vooral de eerste ronde ging dat niet zo best, maar de snelheid was behoorlijk hoog. De tweede ronde kon ik eigenlijk al beter de hogere wattages trappen.


Lag het dan toch aan een gebrekkige warming-up of de onkunde van een goede warming up? Na de eerste ronde had ik 44,9 gemiddeld staan dan weet je dat je er alles aan gaat doen om boven de 45 te eindigen. Omdat de tweede ronde een stuk lekkerder liep lukte dat ook wel. Ook kon ik de laatste 10 minuten weer wat meer afzien dan daarvoor. Aan het eind van de rit had ik bijna hetzelfde wattage getrapt als vorig jaar, het scheelde slechts 7 watt meer. Dit met een veel lagere hartslag van 10 slagen. Wanneer ik uitgerust ben moet ik zeker harder kunnen, maar goed daar heb je A en B wedstrijden voor.  Dit was gewoon een training voor mij.


Waar ik wel heel tevreden mee was is het materiaal waar ik eigenlijk voornamelijk dit soort wedstrijdjes voor doe. Testen wat goed voelt en wat niet. Natuurlijk waren de omstandigheden vandaag ook beter dan vorig jaar maar ik reed 2 kilometer per uur harder en dat zijn niet alleen de omstandigheden maar ook zit ik gewoon lekker op mijn fiets en is de BMC supersnel en super stijf. Het belangrijkste wat je op een goede tijdritfiets kan doen, is jezelf in een goede positie brengen. De fietser is 80% van de luchtweerstand en niet de fiets.


Een goede fiets heeft zoveel mogelijk afstel nodig dat de fietser  zich optimaal kan positioneren. Bij die 80% van de rijder telt natuurlijk ook wat de fietser aan heeft. Een heel groot deel daarvan is de helm en het pak. Ook zitten er nog wat details in de overschoenen en  handschoenen maar dat ging helemaal mis, ik zag tijdens de rit dat 1 overschoen een beetje los zat en trok toen per ongeluk de rits stuk. Ik had dus een fladderend blad aan mijn schoen en dat helpt niet!


Ten opzichte van al de echte tijdrijders had ik geen specifiek tijdritpak aan maar ik heb wel laten zien dat het een bijzonder snel fietspak is, want als je 45 gemiddeld kan halen moet het pak goed zitten en aerodynamisch zijn en dat was het zeker! Strak waar het strak moet zitten maar bijzonder comfortabel en het voordeel ten opzichte van een trisuit is dat hier gewoon een normale fiets zeem in zit. Voor mij een ideaal pak om straks mijn lange fietstrainingen in te doen en de koersjes. Net zo comfortabel als een broek met shirt maar het shirtje rolt nergens op. Je zit niet met de bretels van een fietsbroek en je hebt toch gewoon de normale zakken achterop. En het allermooiste……wanneer je het pak uit de verpakking haalt en gelijk aantrekt, zit het direct goed zonder enige aanpassingen te doen, dat maak ik niet vaak mee. Bovendien is het bewezen dat het aerodynamischer is dan een losse fietsbroek en fietsshirt en wat mij betreft dus ook veel comfortabeler!


Conclusie:
Zeer tevreden met mijn snelheid 45+ was het doel en het is 45.35 geworden. Zeer tevreden over het materiaal en mijn positie want ik heb echt vanaf december tot eergister mijn positie aangepast. Nu zit ik zoals ik denk dat het goed is! Je hebt van die fietsers waarbij het niks uitmaakt wanneer er 1cm hoger, lager, naar voren, naar achteren wordt aangepast in het materiaal, maar bij mij moet het altijd helemaal precies zijn afgesteld en ik denk dat ik die goede positie nu heb gevonden!


Ik ben wel zeer ontevreden over mijn watts maar daar is een reden voor en mijn hartslag bevestigde de vermoeidheid dus dat is prima! Dat mag na een kamp. Als de hartslag nou ook hoog was dan zou ik me meer zorgen moeten maken. Bijzonder efficiënt gefietst dus en niemand krijgt de prijs voor de meeste watts. Het gaat uiteindelijk allemaal om de snelheid.


Resultaat:

5e overall, 3e in mijn categorie  (ja er zijn 2 oude mannen voor mij gefinisht) maar zeker de snelste triatleet en top 5 tussen de echte tijdrit specialisten, daar ben ik tevreden mee.  Nogmaals, tijdrijden is een kunst en zeker vak apart!


Groeten Steff Overmars | FusionTEAMnl Pro-Atleet

 

Reacties

  1. Hans Van den Buverie Hans Van den Buverie

    Knap verslag en knappe wedstrijd, zeker zo kort na een stage. Maar als winnaar beschouw ik me toch ook wel eerder tri- en duatleet dan pure tijdrijder ;-)
    Ik ga trouwens zelf Fusion SLi speedsuit bestellen voor komend tri-en dua-seizoen... ben benieuwd!
    Succes alvast dit seizoen!

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »